5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    JB
    Sleutelbeheerder

Mijn onderzoek naar de manier waarop we zin geven, mondt uit in een boek dat gaat over de basis van zingeving. Over onze drijfveer die ‘spiritualiteit’ heet of daartoe leidt. Is seculiere spiritualiteit een vorm van religiositeit of heeft ze meer te maken met levenskunst? Kun je zonder of doen we er bewust of onbewust allemaal aan? Deze vragen neem ik onder de loep voor mijn boek. Heb jij hier ideeën over? Brand los!

Vul daarvoor een gebruikersnaam en e-mailadres in op het invoerveld hieronder, daarna kun je registeren.

JB
    Sleutelbeheerder

Louis Sommeling:

Weglaten woord ‘seculier’? Niet voor mensen die uit een verleden komen van splitsing seculier/daar boven. En die bewust de secularisatie van de theologie hebben meegemaakt, niet als poging tot ‘verwereldlijking’ maar om de manipulatties van bijbelteksten weg te halen en de existentiële betekenis weer vrij te maken, als actuele boodschap voor ons nu.

Wel voor mensen die nog steeds steigeren bij het woord ‘religie’. En dat zijn nog steeds de meesten. Dus weglaten.

Seculiere spiritualiteit bestaat natuurlijk niet. Toen mijn dochter mij eens vroeg wat het eigenlijk betekende, zei ik: ‘verder kijken dan je neus lang is’.

Onze werkelijkheid is bewegend en meer dan statisch, hetgeen de quantummechanica ons vertelt, het mechanisch denken voorbij. Het ontdekken van die werkelijkheidstendens tot nieuwheid (hetgeen anders is dan het voorbije evolutie-denken ) moet volgens mij, beter benadrukt worden als werkelijk nieuwe zingeving. Moeilijk, maar ik zie het niet gebeuren.

Als je dit te vaag vindt, zie mijn site http://www.sommeling.net/onze-quantumwerkelijkheid/.

Louis Sommeling

JB
    Sleutelbeheerder

Louis Sommeling:

Mijn antwoord op je vragen, heb ik herzien. Voortschrijdend inzicht 🙂
    m.i, kun je het beste niet vanuit die vragen werken, maar iemand helpen zijn eigen zingeving te leren ontdekken; hoe je dat doet, wat voor vragen je tegenkomt en hoe je daarom om kunt gaan, vanuit je eigen ervaring. Anders verval je toch in wat een ander vindt.
    Verder is het woord zingeven beter, is een werkwoord in proces. Zingeving is een statisch object waar je van buitenaf tegenaankijkt en geen ervaring dekt. De werkelijkheid waarin we bezig zijn is een proces.

Louis Sommeling

JB
    Sleutelbeheerder

Het woord ‘zin geven’ dekt de lading inderdaad beter, het is vooral een activiteit. Maar ‘zingeving’ is bruikbaar om het ’totaalpakket’ te benoemen. Het wordt trouwens wel tijd voor een ander vocabulaire voor dit thema.

JB
    Sleutelbeheerder

Als je je onder dit artikel aanmeldt om hier te reageren, lees je gelijk de afgeschermde artikelen met een gratis lidmaatschap.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.